Tuesday, 12 July 2011

Beguk @ Tonsil @ Tiroid.....

Apa yg korang tau pasal 3 penyakit nie??? Kompem korang cakap ni semua penyakit yg berkaitan dengan leher... Aku pernah sekali kena beguk masa form 1... terus kena hantar balik...cuti seminggu. Kt umah mcm org berpantang... pastu leher kena sapu ngan nila...(naik biru mata hitamku...hahaha)

Penyakit beguk adalah penyakit yang disebabkan oleh kekurangan iodine , apabila kelenjar tirod yang terdapat pada leher pesakit menjadi bengkak.  Sekiranya saiz bengkak ini kecil ia tidak akan mendatangkan masalah tetapi sekiranya saiz menjadi semakin besar, ia mungkin menyebabkan kesukaran menelan dan bernafas 
kerana kelenjar tirod ini terletak berhadapan dengan salur pemakanan (esophagus) dan salur pernafasan (trakea).
Tonsil ialah sejenis tisu limfoid yang merupakan sebahagian dari sistem pertahanan badan. Tisu limfoid ini terdiri daripada sejenis sel dipanggil limfosit yang penting untuk bertindak melawan penyakit. Terdapat 3 jenis tonsil yang terdapat di rongga mulut:-
1. Adenoids - tonsil yang terletak di belakang hidung
2. Lingual tonsils - tonsil di belakang lidah
3. Palatine tonsils - tonsil di tekak yang sedang kita perkatakan.

Kelenjar tiroid menghasilkan hormon beriodin yang mengawal kadar metabolisme badan. Iodin diperlukan dalam diet untuk fungsi normal kelenjar tiroid. Kekurangan iodin dalam badan boleh menyebabkan penyakit goiter iaitu pembesaran kelenjar tiroid.
Hipotiroidisme digunakan untuk keadaan kelenjar tiroid yang kurang aktif dari normal. Ini menyebabkan penurunan kadar metabolisme badan. Simptom yang terlibat termasuklah goiter, keletihan, pertambahan berat badan, mudah berasa sejuk, sembelit serta kulit dan rambut yang kering. Hipotiroidisme lebih kerap berlaku dalam golongan tua. Hipotiroidisme boleh menyebabkan peningkatan paras kolesterol darah dan penurunan keupayaan penukaran beta karoten kapada vitamin A. Ini menyebabkan pengumpulan karoten dalam darah dan tisu yang memberikan warna jingga kekuningan kepada kulit.
Seperti yang kite ketahui, penyakit2 ni kalu kecik jer xder lah mendtgkan mudarat, tapi kalu besar kenalah segera berjumpa doktor, jangan nak buat x endah jer..... :)

Kelangsungan daripada info di atas sebenarnya saya nak kongsi citer tentang suami sahabat baru saya, Miss Juju... sebelum ni si abang xderlah nak bercerita ttg penyakit tiroid yg dia hidapi... cumanya dia bagitau si isteri dia nak try sapu Bio Ever pada bengkak kt leher dia. Selepas dia sapu di bahagian leher yang bengkak tue@tiroid...malam tu dia rasa macam ada lendir jer kt tekak tapi x boleh nak kuarkan... dah jolok2 pun x kuar jugak. Dengan suara yg manja Miss Juju cuba tenangkan si suami dgn berkata "xper bang... abang sapu je banyak2...mana tau besok dah xder". Alhamdulillah.... besoknya bila dia bangun pagi, dia rasa bengkak kt leher dah xder....dia cakap dgn si isteri, "Yang....bengkak dah xder lah, eeiii....baguslah x payah nak operate-operate..." hehehe. Itulah kelebihan BIO Ever................!!!! :)
call Juju 019-7114900 for detail story....

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...